×

HDB 2×02: La masculinidad con Benjo Podlech

Después de entender el porqué de trabajarnos la masculinidad en el programa anterior, traemos a un referente en el tratamiento de las masculinidades, el terapeuta Benjo Podlech para ofrecernos soluciones y contarnos aprendizajes de su trabajo con hombres. Todo un lujo tenerlo entre nosotrxs y destacar la buena vibra que nos transmitió. ¡Que lo disfrutéis!

HDB 1×01: ¿Por qué las masculinidades?

Empezamos nuevo curso para recordarte de que va lo nuestro. ¿Por qué hablamos de masculinidades? ¿A dónde queremos llegar? Si te pica la curiosidad, escúchanos y de paso dinos que te parece, nos encantaría tener tu feedback sin tapujos 📩@hijxsdeboomers. Porque no, esto no es un podcast facilón, esto es un tema incómodo, pero creemos que aunque cueste hay que hablarlo con naturalidad. ¡Animarse! 😉

Històries sobre l’abundància

Si heu vist un hort sabreu que la natura és generosa i ens regala, a cada estació, l’aliment que necessitem. Als supermercats hi ha tal abundància de productes i a un preu tan baix que és molt difícil detectar i valorar les implicacions que hi ha al darrere de cada tria que hi fem. També sabem que es llença molt menjar i que això té enormes conseqüències mediambientals i socials.

Les campanyes anti malbaratament posen l’èmfasi en el consumidor final i la seva responsabilitat i poc sabem, per exemple, de les relacions de poder existents al llarg de la cadena agroalimentària o de les polítiques que afavoreixen l’agroindústria en detriment de la pagesia. Tampoc es parla massa de les desigualtats de classe i la resta de components interseccionals que incideixen a l’accés a l’aliment i el seu tractament.

Des d’aquesta visió d’aparent abundància, està clar que estem davant d’un problema sistèmic.

Perquè es llença menjar? Parlem de logística, consciència, estètica o política?

Quina és la nostra responsabilitat i com l’abordem sense rendir-nos a l’eco-ansietat?

I perquè parlem d’això a un centre d’art?

En aquest podcast aprofundirem sobre l’aprofitament alimentari com a eina d’emancipació i com podem fer valer el nostre poder a l’hora d’incidir al sistema alimentari actual. Ho farem mentre mengem tot parlant de cures, sostenibilitat i comunitat(s).

Episodi a càrrec del Gremi de Gastronomia del Santa Mònica

Amb la participació de Marta Solans, membre de Cuchara, i Chiara Monterotti, membre de SomLaclau i Espigadoras.

Palabas. Mostra d’audiovisuals filipins de Barcelona

Palabas (/palaˈbas/, [pɐlɐˈbas]): de la llengua tagala, com a substantiu, significa un xou, una performance i també, una pel·lícula. Al seu torn, com a adverbi, significa “cap a fora”. La mostra d’audiovisuals filipins Palabas és doncs un primer pas per a les cineastes filipines actives a la ciutat per donar visibilitat als seus treballs i fer que aquests arribin a diversos públics de Barcelona.
A partir d’una sèrie de relats audiovisuals generats des de l’autorepresentació Somos viajeros (2021 – AC María), A Violent Act of Love (2021 – Berjer B. Capati), Hija de Maria (2021 – Kim Hernández) i 50CV (2021 – RJ Placino), generarem un espai de diàleg i debat amb les creadores, sobre els esforços per trencar amb la imatge estereotipada de les vivències, interessos i realitats de les diàspores filipines a Barcelona. També parlarem sobre els llenguatges audiovisuals i temàtiques que fan servir aquests cineastes per a expressar-se. Finalment, plantejarem un debat al voltant de les barreres que la indústria i el món dels festivals imposen a la creació i distribució audiovisual d’artistes racialitzats al nostre context.
Amb:

AC María. Silang (Filipines), 1992. Graduada en Cinema i Mitjans Audiovisuals a Bande à Part. En 2018, va crear la seva pròpia empresa Framing Your Story. Dos anys després, el seu curtmetratge “Somos viajerxs” va ser seleccionat per Subtravelling XI International New Talent’s Short Film FestBCN-SEOUL i estrenat a Curtcircuit 33MouTV i Seoul Metre International Subway Film Festival (SMIFF). Actualment, treballa en un projecte a Filipines per a Casa Duende Productions Inc.

Berjer B. Capati. Manila (Filipines), 1982. Director audiovisual, editor, guionista, il·lustrador i dramaturg establert a Barcelona des de fa cinc anys. És llicenciat en Humanitats amb estudis superiors en Comunicació Audiovisual. Després de Famelicus (2014), Vulneris (2015) i Reunae (2016), reprén el món de l’audiovisual després de la seva obra teatral ‘Tagó (Amagats): Filipins a Barcelona’ (2021), guanyadora de l’Esment Especial al Millor Text Original atorgat en col·laboració amb l’Acadèmia de les Arts Escèniques i el XII Festival MUTIS de teatre independent i nova creació de Barcelona. A Violent Act of Love (2021) és el seu últim projecte audiovisual.

Kim Hernandez. Barcelona (Espanya), 2000. Tècnica en realització audiovisual d’origen filipí. Forma part del comitè d’expertes i és coguionista en el programa de Betevé, Oh my goig! i és editora en la productora Camille Zonca. Realitza vídeo-poemes com a forma d’expressió artística.

Rodel Juacalla Placino. Quezón (Filipines), 1980. Director i cineasta. Va començar fa deu anys filmant noces i esdeveniments com un equip d’un sol home a Màlaga, Espanya. Més tard es va centrar en la direcció i el cinema. Ha fet documentals al costat d’un equip de persones immigrants a Barcelona i també en aquests últims anys, va tenir l’oportunitat de col·laborar en rodatges amb Star Cinema i en un altre projecte sota la direcció de Cathy Molina.

Modera:

Ana Bustamante. Directora, actriu i investigadora d’origen equatorià. És diplomada en Teatre Gestual en la pedagogia Lecoq en estudis de teatre, i en mim corporal al Centre Moveo, ambdues a Barcelona. És també llicenciada en arts escèniques per la Universitat París VIII i Màster en Estudis Teatrals per la UAB i l’Institut del Teatre. Fundadora de la companyia de teatre Rommelen, també pertany al departament artístic del Festival MUTIS de teatre emergent de Barcelona i al col·lectiu La Plataforma escènica.

Eunice Averion. Barcelona (1992). Coordinadora i organitzadora de l’associació juvenil Oyayi situada al Raval. D’identitat filipino-catalana amb la missió de col·laborar amb individuals/col·lectius d’origen filipí per a afavorir la seva integració i donar visibilitat a les persones migrades. Comissària i curadora de l’exposició “Trajectòries i moviments de la identitat filipina” (2022) exhibida a Barcelona i Brussel·les.

Xupa’m el Gòtic #9

Un programa de ràdio que indaga sobre aspectes de la cultura i el pensament. Drap-Art neix al 1995 amb l’objectiu de crear consciència sobre temes ambientals i socials, mitjançant la promoció de l’art creat a partir de materials rebutjats i el reciclatge creatiu. A més de ser una plataforma per a artistes que recuperen el concepte de l’objet trouvé i utilitzen per a reflexionar sobre el deteriorament del nostre entorn.

El cos-llar amb Bàrbara Raubert

Al segon episodi de la temporada de Santa Mònica Ràdio, parlarem de la idea del cos com a llar amb alguns protagonistes de l’actual proposta expositiva, com les ballarines del Col·lectiu FREE’T –Alba Vicario, Laia Roset i Maria Mora– que presenten la performance-concert Domesticus al Santa Mònica el proper dimecres 18/11. Amb elles ens preguntarem què significa habitar el cos, i sobre les metàfores que s’han generat per parlar de la casa.

I, en directe, ens acompanyarà el creador de software, músic i performer Carlos Carbonell, artista resident al Santa Mònica, amb qui qüestionarem el lloc i la imatge del cos digital a través de les seves experiències en intel·ligència artificial.

“A l’ombra de Pegasus. Drets civils en l’era de la vigilància”

La infracció dels drets civils de periodistes, activistes i polítics per l’ús del programa espia Pegasus per part de governs democràtics ha fet saltar totes les alarmes mediàtiques. Per què, tot i tenir un marc legal que ens protegeix de l’extracció de les nostres dades, aquest no ens defensa contra l’ús de programari espia? Com hem arribat a renunciar a una part de la nostra llibertat, a canvi d’una sort de promesa de seguretat dels governs?

En l’era de la hipervigilància, a banda de Pegasus, cada vegada apareixen programes més sofisticats per monitoritzar els nostres moviments digitals, amb totes les implicacions que això pot tenir en la nostra vida física. Davant la invasió de drets i llibertats, quines eines tenim per defensar-nos legalment?

Ho posem sobre la taula amb un diàleg entre:

  •  Anaïs Franquesa, codirectora d’Irídia -Centre per la defensa dels Drets Humans i advocada penalista especialitzada en drets humans, moviments socials i dret internacional humanitar.
  • Enric Luján, politòleg especialitzat en la defensa de la llibertat i la privacitat a Internet.
  • Marc Serra, Regidor de Drets de Ciutadanía i de Participaci de l’Ajuntament de Barcelona.

Modera Ignacio Orovio, periodista d’investigació a La Vanguardia.

Ressonàncies | La Vila de Gràcia

Us convidem a connectar amb Ressonàncies, el podcast itinerant de l’Espai Avinyó, des del qual entrem en contacte amb la pluralitat d’agents i iniciatives de la ciutat per a reflexionar sobre l’espai públic i les seves ressonàncies en clau jove i intercultural.

Aquesta vegada, ‘Ressonàncies’ s’allotjarà al voltant de la plaça del Poble Gitano, al barri de la Vila de Gràcia i aprofitant el Dia Internacional de la llengua romaní, parlarem sobre les diverses pèrdues d’elements simbòlics i materials que ha patit el poble gitano històricament però també dels esforços de diversos activistes i associacions gitanes per la recuperació del seu patrimoni lingüístic i de la seva memòria a l’espai públic del barri i de la ciutat.

Amb:

Jennifer Molina Martínez

– Ricard Valentí

– Emerida Isuf

Col·labora:

Servei d’Interculturalitat de Gràcia – Districte de Gràcia

Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB)

Fabra Magazine – Especial 42 (Festival de gèneres fantàstics de Barcelona)

Fabra Magazine conduït pel periodista cultural Crisol Tuà.  Especial 42 Festival de gèneres fantàstics de Barcelona que es fa del 2 al 6 de novembre a Fabra i Coats. Entrevista a Ricard Ruiz Garzón, comissari del festival. Mariló Álvarez Sanchis ,autora. Joaquim Noguero comissari de l.exposició sobre Italo Calvino. Carla Campos Moreno i Maritxu Olazábal comissàries de l’ exposició sobre Terry Pratchett.

L’hora del patrimoni #8

Monogràfic sobre una institució i un edifici poc coneguts, però amb més de 250 anys d’història: la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. En parlarem amb un dels seus acadèmics, el Dr. Josep Amat i Girbau, enginyer industrial i catedràtic emèrit de la UPC, especialista en robòtica, que va ser conservador de l’edifici, la seva seu, on hi ha també el Teatre Poliorama i el rellotge que ens dona l’hora oficial.

Cultura Tradicional i Popular a la Rambla #9

Cultura tradicional i popular a la Rambla es trasllada a la Pça. del Rei per parlar amb un dels portaveus de l’Associació Balls a la Plaça del Rei, un grup de persones que fa més de 30 anys que ens la fa ballar d’octubre a desembre i d’abril fins a Sant Joan. Una associació sense ànim de lucre que és una autoritat en l’aprenentatge de dansa tradicional i en la difusió de la música tradicional dels Països Catalans i d’arreu. Aquest divendres 30 de setembre comencen la temporada de tardor de balls i és un honor i una gran alegria que hagin acceptat la nostra invitació.

Intro al podcast de Santa Mònica amb Antònia Folguerola

Per a què serveix un podcast?

Coneixerem com els equipaments culturals utilitzen els podcasts ja sigui com a part dels seus programes, com a un format de creació artística o com una eina de difusió.

En aquest programa en directe parlarem amb la ràdio d’un museu, Ràdio Web Macba; amb el podcast d’un equipament dedicat a les arts escèniques, el Mercat de les Flors; amb una biblioteca amb un fons documental immens, la Biblioteca de Catalunya; i amb la direcció de Santa Mònica, més que per donar resposta a la pregunta “Per a què serveix un podcast?”, per saber com aquestes institucions culturals el fan servir.

Empanada Cultural – T05 E03: Monstres

Aquesta setmana parlem de cinema, “Werewolf by Night”, de Michael Giacchino – Marvel (Pol Diggler i Edgar Moreno ) i el Festival de Sitges (Adriano Calero).

Sunsikuri Caló #9

Sunsinkuri Caló és altaveu gitano. Programa de difusió i foment de les activitats culturals centralitzades i organitzades per CARABUTSI (Desenvolupament Integral de la Cultura Gitana a Catalunya) des de l’EMUGBA (EcoMuseu Urbà Gitano de Barcelona) del Carrer de la Cera número 10.

Fils / Herència Africana Ràdio #9

Presentat per Ludi Adelino i Clement Esso
Herencia Africana, el programa de radio amb voluntad d’unir els imaginaris europeus i africans, és un espai comú per a seguir avançant conjuntament i en la mateixa direcció. És a dir, sense que els esdeveniments de l’ahir ens impedeixin ser humans units avui.

Pikala #9

Programa presentat per Faouzia Chati Badou, presidenta de l’Associació de Dones Marroquines a Catalunya, espai formatiu i de trobada, de participació social, cultural, política i tecnològica de la comunitat.

Dones a les Ones – 3 – El perfum i coses del barri

Un magazine d’actualitat, cultura i entrevistes, amb un estil dinàmic i proper, conduït per dones de mirades diferents.

Eva ens trasllada a l’univers del perfum, els aromes i la història del perfums. La Consol parla del millor croissant d’Espanya, i la Gemma fa una passejada pel barri i per l’univers de Tàpies.

Ens podeu contactar a través del correu donesalesones@gmail.com

Radio Jove Aixec – Capítol 6

Aquí una altra vegada! Inaugurem aquesta nova temporada parlant d’Espanya buidada i videojocs. Ens acompanyen també 2 components del grup de música “Efectes Secundaris”, amb els quals xerrarem sobre el seu nou disc “Stigma”.

Meravellós batibull!

Aquí otra vez! Inauguramos esta nueva temporada hablando de España vaciada y videojuegos.

Nos acompañan también 2 componentes del grupo de música “Efectes Secundaris”, con los que charlaremos sobre su nuevo disco “Stigma”.

Maravilloso batiburrillo!

Balls · Músiques · Resistències | De cos i veu

Què ens diu l’imaginari col·lectiu sobre algunes músiques i danses? Com reivindicar i dialogar des del cos? Com generar espais de trobada i col·lectivitat des de l’art?

‘De cos i veu’ és una taula rodona que reflexiona sobre el pes colonial de la mirada en relació a les danses, la memòria i l’espai públic. De la mà d’algunes ponents de les sessions del cicle Balls, músiques i resistències, l’Espai Avinyó i “Estar, ballar, 3,4” de Bornlab, el programa de mediació comunitària del Born CCM, compartirem idees que connecten el fet diaspòric i expressions vinculades al ball i la memòria, pensarem les formes en què aquestes expressions poden ocupar places, carrers i infraestructures públiques en tant que pràctiques artístiques crítiques, i indagarem sobre les memòries de resistència que es transmeten a través d’elles.

Amb:
Ana ChinchillaBallarina, actriu, enginyera colombiana i professora de Twerk & bootydance certificada per la coreògrafa Kim Jordan. Chinchilla explica que: “després d’alliberar-se de prejudicis i bloquejos propis, va arribar a certificar-se com a professora d’aquests estils.
Inès-Sybille VoodunessBallarina, coreògrafa i investigadora cultural. Ha participat com a coreògrafa, ballarina i professora en el Festival Grec, el Mac Festival, el Museu Thyssen de Madrid i el CCCB, entre altres.
Isadora Libertad. Ballarina, bailaora, coreògrafa i gestora cultural. Amb una base en la dansa clàssica des de petita, va formalitzar els seus estudis a l’Institut del Teatre i posteriorment, va realitzar un màster en Gestió Cultural a la Universitat de Barcelona.
Lidia MartosEducadora i ballarina, postgraduada en Societats Africanes (CEA-UPF). Orienta la seva tasca educativa en les possibilitats pedagògiques de les danses urbanes de l’Àfrica SS amb infants, joves i persones adultes.

Modera: Flora Saez. Professora de dancehall, ballarina, afrofeminista.

Col·labora: Bornlab, programa de mediació comunitària del Born CCM

Ruta Lokal – Capítol 104

Tothom benvingut a Ruta Lokal, el programa que durant quasi bé una hora us punxarem música de banda i artistes de la provincia de Barcelona que actúan també a salas i centres de la provincia entre l’1 i el 15 de Novembre de 2022. El meu nom és Manuel Burgos i aquest es el programa número 104 a la cinquena temporada d’aquest projecte que avui produïm desde Ràdio Fabra i la Fàbrica de Creació de la Fabra i Coats de Barcelona. Recordeu que Ruta Lokal no és només un programa o un podcast de ràdio si no que també és una agenda a la web on podreu trobar totes les actuacions de la provincia de Barcelona, llegir articles de bandes i artistas i molt més a part de que per supossat ens podeu anar seguint a les xarxes social. Preneu nota: www.rutalokal.com

Barxiluna برشلونة | (Des)memòria del passat i present islàmic: Història i patrimoni

Barcelona té una important vinculació històrica i present amb l’islam que ha estat invisibilitzada. Durant gairebé un segle d’història, del 718 a l’any 801, Barcelona va formar part de l’al-Àndalus i va ser coneguda com a برشلوzنة (Barshilūna o Barxiluna) i més endavant, van romandre a la ciutat persones de religió musulmana. Per tant, malgrat la presència de pocs vestigis materials, no es pot negar la influència que ha tingut aquell temps en la Barcelona d’avui dia i també en el nostre patrimoni històric.

La història i el discurs patrimonial estan vinculades a la identitat nacional i a les pertinences, una sèrie de relats sobre allò que es considera propi i el que no potser. En aquest sentit, en el marc de la + Biennal de Pensament 2022 us proposem un debat obert sobre què ens diu la poca atenció per la memòria de tot allò islàmic de la ciutat? Com les institucions culturals actuen pel que fa a la història i la gestió del patrimoni material i immaterial de la ciutat? De quina forma podem configurar una identitat plural de la ciutat que tingui en compte la necessària vinculació de les i els barcelonins musulmans del present amb aquest passat?

Amb:

Abdennur Prado. Assagista, poeta i cineasta. Defensor dels drets civils de les persones musulmanes a l’estat espanyol i col·laborador del relator de Nacions Unides contra la islamofòbia. Autor de nou llibres, entre els quals destaca El retorn de l’islam a Catalunya (Llibres de l’Índex, 2008).

Bilal Sarr. Doctor en Història Medieval per la Universitat de Granada i professor en el Departament d’Història Medieval de la mateixa universitat. Autor del llibre ArabizaciónIslamización y Resistencias en al-Àndalus y el Magreb (Universidad de Granada, 2020) i director del projecte Maqbara, sobre els espais d’enterrament del sud-est de l’al-Àndalus.

Camila Opazo- Sepúlveda. Graduada en Arqueologia i màster en Gestió del Patrimoni i Museologia. Doctoranda del programa de doctorat en Societat i Cultura de la Universitat de Barcelona. Els seus estudis es caracteritzen per la incorporació de perspectives feministes, antiracistes i interculturals a l’estudi i la gestió del patrimoni cultural.

Modera: Fátima Charkaoui. Graduada en Administració i Direcció d’Empreses i màster de Professorat (Universitat Rovira i Virgili). Professora i coordinadora de projectes de la Asociación Sobre los Márgenes. Arran de la seva afició als llibres i del lideratge de grups de lectura ha nascut el seu llibre de poemes i reflexions, Almas Inefables (2021).

 

Coorganitza: Oficina d’Afers Religiosos

Xupa’m el Gòtic #8

Un programa de ràdio que indaga sobre aspectes de la cultura i el pensament. Drap-Art neix al 1995 amb l’objectiu de crear consciència sobre temes ambientals i socials, mitjançant la promoció de l’art creat a partir de materials rebutjats i el reciclatge creatiu. A més de ser una plataforma per a artistes que recuperen el concepte de l’objet trouvé i utilitzen per a reflexionar sobre el deteriorament del nostre entorn.